Home / Știri / Eveniment / Bruiaj GPS extrem de activ în zona litoralului românesc, provenind din Crimeea. Care sunt riscurile pentru avioane?

Bruiaj GPS extrem de activ în zona litoralului românesc, provenind din Crimeea. Care sunt riscurile pentru avioane?

Sud-Estul României, părți din zona Moldovei și întregul litoral românesc de la Marea Neagră sunt printre cele mai afectate regiuni din Europa în ceea ce privește bruiajele GPS, interferențe care afectează zilnic sistemele de navigație ale avioanelor comerciale.
Eveniment
octombrie 24 2024, 14:16 5 minute timp de citire
Bruiaj GPS extrem de activ în zona litoralului românesc, provenind din Crimeea. Care sunt riscurile pentru avioane?

În prezent, 90% dintre semnalele GPS false concentrate în estul României provin din Crimeea și afectează aproape tot traficul aerian care leagă Uniunea Europeană de Asia, potrivit unui raport publicat de OPS Group, un grup de analiză OSINT.

"Zona de zbor din România înregistrează 90% din semnale false, în zona dintre Brașov, București și Constanța. Afectează în special traficul de aeronave care fac legătura dintre Uniunea Europeană și Asia. Semnalele false indică că sursa acestora ar fi în regiunea Simferopol”, a spus un raport amplu publicat luna trecută și scris de experți în aviație, navigație aeriană și semnale GPS.

În cazul României, un număr de 231 de zboruri au suferit "GPS spoofing" (buruiaj de semnal GPS) în perioada 15 iulie – 15 august 2024.

Totuși, ministrul român al Transporturilor, Sorin Grindeanu, a susținut recent că, incidente precum pierderea semnalului GPS nu afectează siguranța zborurilor.

„Din punct de vedere al siguranței navigației aeriene, incidente precum pierderea semnalului GPS nu afectează siguranța zborurilor, deoarece în navigația aeriană se folosesc mijloace convenționale, furnizate de ROMATSA, și sunt rezistente la bruiaj de semnalul GPS/CNSS”, se spune el într-un răspuns scris al ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, la o întrebare adresată în Parlament pe această temă de Partidul Naţional Liberal (PNL).

Totodată, Ministerul Transporturilor a mai precizat că piloții de aeronave sunt informați în timp real în cazul degradării semnalului GPS.

Reacția autorităților române este încă contrazisă de raportul Grupului OPS.

„În general, grupul de lucru (de experți care au scris raportul) apreciază că impactul bruiajului GPS asupra siguranței zborurilor și operațiunilor aeriene este extrem de mare. Grupul de lucru este extrem de îngrijorat de impactul general pe care îl are bruiajul GPS asupra siguranței zborurilor”, se spune în raportul publicat luna trecută de OPS Group.

Totodată, raportul precizează că până acum nu a fost identificat niciun caz în care un avion comercial a fost direct „țintit” de acest tip de război electronic.

În schimb, odată cu apropierea iernii, vom trece de la condițiile meteorologice caracterizate preponderent de vreme frumoasă la vreme rea, rece, cu depunere de gheață, o schimbare care va duce la o creștere a factorilor de risc, se arată în raport în legătură cu modul în care Bruiajul GPS afectează aeronavele civile.

„Pentru a avertiza la timp aeronavele pentru situațiile în care semnalele GPS sunt blocate, ROMATSA implementează un sistem de monitorizare a semnalului satelitar și de detectare a interferențelor cu semnalul util în zonele terminalelor aeroportuare”, se arată în răspunsul publicat de Ministerul Transporturilor din România .

În ianuarie 2024, 300 de zboruri civile au fost afectate zilnic de bruiaj GPS. În august 2024, numărul a crescut la 1.500 de zboruri afectate pe zi, potrivit raportului OPS Group.

În urmă cu un an, fostul șef de Stat Major al Armatei Române, generalul Daniel Petrescu, a atras atenția asupra faptului că Rusia blochează „activ și constant” comunicațiile GPS ale navelor din apele teritoriale ale României, ceea ce provoacă riscul de coliziuni, iar România și NATO trebuie să se pregătească pentru o confruntare pe termen lung cu regimul Federației Ruse.

Bruiajul GPS este direct legat de zonele de conflict și este folosit în special pentru a contracara dronele sau munițiile inteligente care folosesc sisteme de navigație GPS pentru a localiza ținta. Odată activat, acest tip de bruiaj afectează automat și sistemele de navigație ale aeronavelor comerciale civile sau ale navelor din zonă.

Potrivit hărților actualizate zilnic de GPS Jam, cele mai active zone de bruiaj electronic sunt în Ucraina, Crimeea, Marea Neagră, estul Mediteranei, Israel, Liban, dar și la granița dintre India și Pakistan.

În prezent, conform celor mai recente date GPS Jam, zonele din România cele mai afectate de bruiaj sau emisie de date GPS false sunt județele Galați, Tulcea Constanța, Iași și Vaslui.