Hărți Google își bazează vizionările de trafic și recomandările de rute mai rapide pe două tipuri diferite de informații: date istorice despre timpul mediu necesar pentru a parcurge o anumită secțiune de drum la anumite ore în anumite zile și date în timp real trimise de senzorii de pe smartphone-uri care raportează cât de repede se mișcă mașina în timp real.
Versiunile inițiale ale Hărților Google se bazau doar pe date de la senzorii de trafic, majoritatea fiind instalate de agenții guvernamentale de transport sau companii private specializate în compilarea datelor de trafic. Folosind tehnologia radar, infraroșu activ sau radar laser, senzorii sunt capabili să detecteze dimensiunea și viteza vehiculelor care trec și apoi să transmită acele informații către un server central.
Datele de la acești senzori pot fi folosite pentru a furniza actualizări de trafic în timp real și, odată colectate, informațiile devin parte din grupul de date istorice utilizate pentru a prezice volumul de trafic la datele viitoare. Cu toate acestea, datele senzorilor au fost în mare parte limitate la autostrăzi și drumuri principale, deoarece senzorii au fost instalați de obicei numai pe rutele cele mai intens circulate sau predispuse la trafic.
Începând cu 2009, Google a apelat la crowdsourcing pentru a îmbunătăți acuratețea predicțiilor sale de trafic.
Când utilizatorii de telefoane Android își pornesc aplicația Google Maps cu locația GPS activată, telefonul trimite înapoi la Google fragmente de date, în mod anonim, care informează compania cu cât de repede se mișcă mașinile lor. Hărți Google combină în mod continuu datele care vin de la toate mașinile de pe drum și le trimite înapoi prin acele linii colorate de pe straturile de trafic.
Pe măsură ce din ce în ce mai mulți șoferi folosesc aplicația, predicțiile de trafic devin mai fiabile, deoarece Google Maps poate analiza viteza medie a mașinilor care circulă pe același traseu, fără a interpreta greșit oprirea cuiva ca un blocaj de trafic. Dacă Google Maps nu are suficiente date pentru a estima fluxul de trafic pentru o anumită secțiune de drum, acea secțiune va apărea cu gri pe stratul de trafic.
Odată cu achiziția Waze în 2013, Google a adăugat un element uman la calculele sale de trafic. Șoferii folosesc aplicația Waze pentru a raporta incidente de trafic, inclusiv accidente, vehicule dezactivate, încetiniri și chiar capcane de viteză. Aceste rapoarte în timp real apar ca puncte individuale pe Google Maps, cu pictograme mici reprezentând lucruri precum semne de construcție, accidente sau radare.