Aceste platforme sunt concepute într-un mod care eliberează dopamină (hormonul de „simțire bine”) pentru utilizatori. Acest lucru le poate face deosebit de dificil pentru adolescenți să reziste.
După cum explică psihologii, de la debutul pubertății până la mijlocul anilor 20, creierul nostru este hipersensibil la feedback și stimuli sociali.
Aceasta înseamnă că tinerii au mai multe șanse să se implice în comportamente care pot duce la laude sau atenție din partea colegilor și a altora. Deci poate fi mai greu pentru un tânăr să reziste să răspundă la notificări sau „like”. Tinerii își dezvoltă și controlul impulsurilor, ceea ce poate avea implicații asupra obiceiurilor lor de defilare și le poate îngreuna să se oprească.
Există beneficii și riscuri
Cu siguranță există multe beneficii ale utilizării rețelelor sociale , cum ar fi conexiunea socială, informarea și sprijinul. Dar există și riscuri.
Deși nu este neapărat cauzal, există legături între utilizarea rețelelor sociale și depresie, anxietate, stres, tulburări de somn, multe aspecte ale hărțuirii cibernetice și probleme de imagine corporală .
Deci, este de înțeles dacă părinții au îngrijorări cu privire la utilizarea de către copii a platformelor precum TikTok, Instagram sau Snapchat.
Vorbim despre o „problemă” sau o „dependență”?
Adesea, termeni precum „problematic” și „dependență” sunt folosiți interschimbabil atunci când se vorbește despre utilizarea rețelelor sociale.
Dar nu există un consens între experți cu privire la modul de diferențiere între ele sau chiar dacă ar trebui să fie diferențiate.
Deși unii cercetători susțin că dependența de rețelele sociale se prezintă în moduri similare altor dependențe comportamentale, cum ar fi jocurile de noroc, nu este recunoscută ca o tulburare clinică.
Trebuie să fim atenți când ne referim la utilizarea rețelelor sociale ca o tulburare clinică sau dependență . Poate fi mai util să folosim termeni precum „problematic” sau „nesănătos” până când aflăm mai multe.
Există vreun sfat despre cât timp este în regulă?
Copiii și tinerii între cinci și 17 ani nu ar trebui să petreacă mai mult de două ore de timp sedentar pe ecranul recreativ pe zi (fără a include munca școlară).
Nu există o „cifră magică”. Depinde de o serie de factori, cum ar fi maturitatea și vârsta copilului, tipul și calitatea conținutului pe care îl consumă și dacă implică vizionarea singur sau cu un îngrijitor .
Nu există recomandări specifice privind utilizarea rețelelor sociale.
Cum poți spune dacă există o problemă?
Urmărirea a ceea ce fac adolescenții online poate fi foarte dificilă, mai ales dacă au propriile lor dispozitive.
Deci, înseamnă că părinții și îngrijitorii vor trebui să ia în considerare cu atenție situația și comportamentul propriului copil pentru a rezolva dacă există o problemă. Lucrurile care pot sugera că utilizarea de către un tânăr a rețelelor sociale a devenit o problemă includ:
-
renunțarea la activitățile obișnuite pentru a petrece mai mult timp pe rețelele sociale
-
îți este greu să îi oprești sau să reducă timpul petrecut pe rețelele sociale
-
minciuna sau încercarea adolescenților să-și ascundă utilizarea rețelelor sociale
-
să continue să folosească rețelele sociale chiar dacă le cauzează probleme în relațiile din viața reală sau în alte domenii ale vieții (cum ar fi școala, munca sau sportul).
Dar conținutul problematic?
Pe lângă timpul petrecut pe rețelele sociale, utilizarea problematică se poate referi și la tipurile de conținut la care este expus un tânăr. Acestea pot include conținut care arată sau promovează comportamente riscante sau violență, opinii extremiste, pornografie, oportunități de jocuri de noroc, videoclipuri grafice, știri false sau dezinformări.
Acesta poate fi foarte ușor de accesat. După cum notează un chirurg general al SUA, conținutul neadecvat este chiar direcționat către tineri prin algoritmi.
Dacă copilul tău a întâlnit conținut inadecvat sau îngrijorător, este posibil să nu vrea să vorbească despre asta sau să spună nimănui, deoarece ar putea fi jenat, confuz sau speriat.
Ce poți face dacă crezi că este o problemă?
Încercați să abordați o conversație cu copilul dvs. într-un mod sensibil. Asigurați-i că sunteți aici pentru a ajuta și nu pentru a-i „aduce probleme”.
Gândirea la propria utilizare a rețelelor sociale poate fi un punct de plecare util. Cercetările sugerează că adolescenții sunt mai susceptibili de a avea o utilizare problematică a internetului, în general, atunci când părinții lor au o utilizare problematică. Sunt propriile obiceiuri în concordanță cu ceea ce îți dorești pentru copilul tău? Ai timp liber de pe rețelele sociale?
Tu și copilul/tânărul dumneavoastră ați putea avea o discuție despre cum v-ați putea angaja amândoi să vă schimbați comportamentul ca familie. Poate că asta înseamnă că nu există rețele sociale după un anumit moment al zilei sau numai la anumite momente ale zilei.
Implicați-vă copiii în schimbare, faceți lucruri offline
Chiar dacă propriile obiceiuri sunt în regulă, este important ca tinerii să fie implicați și consultați cu privire la ceea ce va funcționa pentru ei, mai degrabă decât o „interdicție” totală sau o schimbare impusă. Acest lucru le oferă un sentiment de proprietate asupra soluției (și îi face mai probabil să participe).
Cercetările sugerează, de asemenea, că petrecerea timpului regulat și pozitiv în familie poate ajuta la creșterea timpului departe de dispozitive și de utilizarea problematică. Deci, organizează lucruri care se potrivesc cu interesele copilului tău și care pot fi făcute offline. De exemplu, nopți de jocuri de societate, drumeții, plimbări cu bicicleta...
Tinerii caută adesea ajutor și informații despre probleme prin alți adulți și colegi de încredere. Deci, dacă puteți, încurajați-i să vorbească cu prietenii lor sau cu un profesor de la școală despre ceea ce fac pentru a gestiona utilizarea rețelelor sociale.